Lärdomar

  • IT för att stödja de anställda i sina processer behöver vara anpassat efter hur man arbetar – annars riskerar det skapa mer arbete än det hjälper
  • IT kan hjälpa er förbättra hur ni arbetar eftersom det kan ta bort de hinder ni har för att jobba som ni vill
  • Se till att få med de anställda på resan
1
Bakgrund
1
2
Problem
2
3
Vad Vi Gjorde
3
4
Resultat
4
  • Företaget hade flera arbetsplatser och många anställda, en hel del av de timanställda
  • Då de arbetade med människor så var det en hel del aktiviteter och förändringar under dagen
  • Företaget hade växt mycket sen starten
  • Med tillväxten kom även stressen för ägarna vilket ledde till otydliga rutiner och uppföljning 
  • Komplicerade, otydliga och ej standardiserade rutiner och avsaknaden av uppföljning gjorde att anställda inte fullföljde delar av sitt jobb och stora kommunikationsmissar orsakade problem
  • Tillväxten skapade ännu mer stress och internt blev det argument mellan de anställda där orsakade av saker som fallit mellan stolarna
  • Vi började med att förstå vilka problem och symptom företaget hade
  • Sedan var vi tvungna att förstå hur de arbetade, utifrån det designade vi ett system specifikt för de
  • Allt detta arbetades fram med företaget och vi stödde de under implementeringen och uppdaterade utifrån faktisk användarfeedback
  • Fantastisk feedback från de anställda – en moralhöjare då de såg att ägarna brydde sig om att underlätta deras arbete och hörde deras feedback om problemen
  • Kvaliteten höjdes då alla saker som föll mellan stolarna nu genomfördes utan försening – allt ifrån affärskritiska aktiviteter till interna processer som skapade stress i personalgruppen
  • De kunde även jobba smartare eftersom vissa funktioner av systemet inte fanns tillgängliga i någon form innan
  • Avkastningen på systemet betalade av investeringen på ca 9 månader, allt efter det var ren vinst